Ahad, 8 November 2015

Tempahan Langsir

Teks: Munirah Abdul Hamid

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Alhamdulillah sejak menceburkan diri dalam bidang langsir ni, saya menerima tempahan secara online. Sebenarnya saya risau juga bagaimana nak ambil ukuran pelanggan, bagaimana nak melayan pelanggan dengan penuh hikmah dan kesabaran. Maklumlah lain pelanggan lain ragamnya. Saya juga tidak jemu meneroka ilmu dalam bidang jahitan langsir dengan membeli buku tambahan dan juga menyertai kumpulan penjahit  langsir di Facebook. Rupanya ada pelbagai paten langsir yang saya masih belum tahu. 

Untuk menempah langsir, pelanggan perlu memberikan ukuran panjang rel langsir mereka, paten langsir yang dikehendaki dan juga yang penting bajet mereka. Ini adalah tagline Langsir Curtain Online iaitu menyediakan langsir mengikut bajet pelanggan. Dengan ukuran yang ada saya akan menggunakan formula langsir yang dipelajari untuk mengetahui jumlah meter kain yang diperlukan. Ianya juga digunakan dalam penyediaan sebutharga. Jika pelanggan bersetuju, mereka dikehendaki membayar  50 % dari jumlah sebutharga yang dipersetujui. Selepas itu barulah bermula proses memotong dan menjahit langsir. Tempoh siap bergantung kepada kuantiti dan paten langsir yang ditempah. Saya juga akan pastikan tempahan siap dalam tempoh masa ynag ditetapkan. Memandangkan saya menjahit langsir ini  separuh masa, pelanggan yang mahukan tempahan siap segera akan diberitahu jika saya tidak dapat memenuhinya. 

Pelbagai cabaran dihadapi dalam melayan kerenah pelanggan. Ada yang minta sebutharga, tapi lepas dah dapat diam dan tak balas pun mesej saya. Ada yang tanya macam-macam tapi tak tempah pun. Takpelah layankan sahaja, berfikiran positif dengan menganggap ini adalah latihan untuk saya dalam melayan pelanggan. 

Pelanggan pertama saya adalah Puan Norshaz dari Shah Alam. Tempahan ini untuk dipakai raya. Walaupun hanya langsir French Pleat dan Eyelet, tetapi ianya cukup menambah keyakinan saya dalam menyiapkan tempahan pelanggan. Pelanggan saya yang paling jauh dari Sarawak. Yang ni memang saya tak sangka sebab yang menempahnya lelaki dan seorang anggota polis. Pada mulanya dia hanya mahu menmpah kening langsir sahaja tetapi disebabkan tukang jahit di sana sudah tidak menerima tempahan, dia tambah lagi dengan badan langsir. Ini kali pertama saya menghantar langsir dengan poslaju. Saya juga  belajar berapa nak kenakan pelanggan kos pengangkutan. 

Para pembaca yang ingin menempah langsir, bolehlah berhubung dengan saya melalui Whatsapp atau mesej ke nombor 0129264108. InsyaAllah saya akan bantu supaya pelanggan dapat mencuba paten langsir terkini dengan bajet pembaca. 



Tempahan Langsir Dari Sarawak 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan