Sabtu, 23 Ogos 2014

Cabaran Seorang Wanita Akhir Zaman

Teks : Munirah Abdul Hamid

Sempat lagi selfie dengan ustazah
Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Nukilan hari ni ulasan saya tentang tazkirah yang bertajuk Cabaran Akhir Zaman Seorang Muslimat. Fitnah wanita akhir  zaman sangat merbahaya. Ianya akan membangunkan negara atau memusnahkan negara. Sebab itu penting untuk mendapat anak yang soleh, acuannya mesti baik bermaksud  isteri mesti yang solehah supaya si suami boleh cuci tangan sahaja apabila melayari bahtera rumah tangga nanti. Ada 5 jenis cabaran yang dihadapi oleh wanita akhir zaman:-

  1. Cabaran sebagai wanita-Apabila datang haid, hendaklah kita bersyukur kerana itu maknanya fitrah kita sebagai seorang wanita sudah sempurna dan rahim kita sihat. Allah bagi cuti (ABC).Sebagai ibu, apabila anak datang haid, ibu hendaklah mengajar anak tentang haid, tekankan kepentingan haid supaya tiada bayi dibuang ke dalam longkang. Ingatkan mereka tentang bahaya pergaulan lelaki dan perempuan dan cara menjaga diri dan maruah mereka.
  2. Cabaran sebagai anak- Cabaran besar terutama kepada yang sudah berkahwin. Menjaga ibu bapa yang sudah tua, tambahan yang sudah nyanyuk amat besar pahalanya dan Allah akan buka rezeki dari sumber yang tidak disangka. Untunglah mereka yang masih punya ibu bapa, masih punya peluang untuk berkhidmat kepada ibu bapa. Ini banyak memupuk kesabaran. Jangan lupa pegang tangan ibu bapa dan suruh mereka doakan kita supaya masuk syurga kerana doa mereka amat makbul.
  3. Cabaran sebagai isteri -Dalam rumahtangga, ujian 5 tahun pertama, 5 tahun kedua dan seterusnya semakin lama semakin mencabar.Untuk ubah suami, isteri kena berubah dahulu.Contoh nak kejut suami bangun solat subuh, tak boleh kejut dengan suara kuat.Ambil kain lembut dan celup air suam. Lapkan badan suami sambil berselawat.Kemudian picit kepala, tengkuk, tangan dan kaki sambil memuji kelebihan suami dan baru ajak suami sembahyang. Mungkin suami lenguh kaki sebab tu susah nak bangun solat.Kita hendaklah sentiasa bersangka baik terhadap suami.
  4. Cabaran sebagai ibu - Nak mendidik anak kita kena tunjukkan contoh yang baik kerana anak-anak akan mencontohi apa yang ibu bapa selalu buat. Nak suruh anak solat. Jangan suruh tetapi mengajak anak solat bersama. Cara mendidik generasi Y yang dipenuhi pelbagai gadjet dan teknologi moden adalah dengan cara kembali kepada sunnah nabi
  5. Cabaran sebagai orang tua -Cabaran untuk menambah ilmu pengetahuan. Pergaulan lelaki dan perempuan bekerja yang tiada batasan yang akan menyebabkan penceraian. Dengan aplikasi Whatsapp dan Messanger percuma menggalakkan fenomena tidak sihat ini. Bermula denagn berkongsi masalah kerja, meleret ke masalah keluarga dan juga masalah dalam kelambu.
Cara untuk elakkan diri dari buat maksiat, fikir:-
  • Bila nak buat maksiat, jangan makan rezeki Allah S.W.T
  • Bila nak buat maksiat, jangan tinggal di muka bumi Allah S.W.T
  • Bila nak buat maksiat, menyoroklah dari dilihat oleh Allah S.W.T
  • Bila nak buat maksiat, jangan bernafas dengan udara Allah S.W.T
  • Bila nak buat maksiat, jangan mengaku sebagai hamba Allah S.W.T
Untuk berdepan dengan cabaran ini, kenalah tambah ilmu pengetahuan dan tidak berhenti berdoa supaya selamat dunia dan akhirat. Dan jangan lupa baca Surah Al Kahfi setiap Jumaat untuk elakkan fitnah Dajjal dan akhir zaman. Jika tidak mampu kerana Suah Al Kahfi ini agak panjang, boleh baca sepuluh ayat pertama dan sepuluh ayat terakhir sahaja.

Semoga perkongsian ini dapat dimanfaatkan sepenuhya. Berjumpa lagi di lain lembaran.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan