Isnin, 23 Jun 2014

Ahaa Raya Datang Lagi

Teks: Munirah Abdul Hamid

Assalamualaikum semua pembaca.

Mesti ada yang senyum sinis, semangatnya saya nak beraya. Anak bulan puasa pun masih belum nampak lagi. Dah fikir pasal raya. Jangan salah faham ye, sebenarnya saya buat persediaan awal untuk menyambut raya iaitu baju raya. Tahun ini saya ingin memakaikan anak-anak dara saya baju fesyen peplum.Tapi bila survey harga sehelai agak mahal, jahit sendirilah nampaknya.

Kebetulan hari ini anak yang sulung mengikuti lawatan ke I City Shah Alam menyebabkan saya akan lewat ke pejabat dan pulang cepat kerana menunggunya naik dan turun bas lawatan. Alang-alang begitu, ambil cuti sajalah dan pergi membeli kain untuk dibuat baju raya. Di Kuala Lumpur mana lagi tempat terbaik membeli kain ela selain di Jalan Tuanku Abdul Rahman. Cuaca yang agak panas menyebabkan saya keluar awal sikit, sayalah pelanggan pertama kedai kain tersebut.

Kebanyakan kedai sudah mengadakan jualan murah, maklumlah nak raya. Kebanyakan kain ada diskaun 10%. Juling mata juga nak memilih corak yang tercantik. Nasib baik tahun ni tema warna ceria,jadi tak kisahlah warna apa. Untuk baju peplum, saya memilih corak yang sama tetapi warna yang berlainan. Ini adalah satu langkah penjimatan kerana jarak umur anak-anak perempuan saya hanya 2 tahun. Apabila si kakak membesar, bajunya akan diberi kepada anak kedua dan seterusnya. Jika semua sama corak, idea ni tak dapatlah dipraktikkan.
BAJU CORAK KAIN KOTAK-KOTAK
Menjahit sendiri memang menguntungkan. Bayangkan jika saya beli atau tempah fesyen yang sama, kos sehelai boleh menjangkau RM100. Tapi jika jahit sendiri hanya keluarkan modal beli kain sahaja. Selain itu, kita akan dapat kepuasan dan anak-anak tentu lebih menghargainya. Insyaallah kena istiqamah ni, kalau tak,
kena pergi Jalan TAR lagi tapi beli baju dah siaplah.

Ok. Sampai sini saja coretan hari ini. Jumpa lagi di lain lembaran.



2 ulasan:

  1. Assalamualaikum, salam kenal. Rakan ABDR juga. :-)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam, dah baca entri saya? Ok tak , kalau ada komen membina, silakan..

      Padam