Isnin, 23 Jun 2014

Pesta Floria Putrajaya 2014

Teks : Munirah Abdul Hamid

Assalamualaikum dan selamat bertemu kembali.

Hari ni saya nak bercerita pasal Pesta Floria yang diadakan di Putrajaya. Saya hanya sempat melawat pada hari Sabtu 21 Jun 2014  , walaupun pesta telah bermula 14 sehingga 22 Jun 2014. Pesta anjuran Perbadanan Putrajaya ini mendapat kerjasama dari agensi-agensi kerajaan, pihak swata, badan korporat , persatuan, universiti di seluruh Malaysia dan antarabangsa. Bertepatan dengan tema "Mesmerising Colours", kedatangan pelawat disambut dengan gantungan payung berwarna warni dinyalai lampu neon di malam hari. Pelbagai rekaan tema taman diketengahkan seperti tema taman perkahwinan, taman bandar, taman fantasi, taman futuristik dan lain-lain lagi.

Selain pameran bunga, ada juga gerai jualan bazaar taman, gerai yang menjual segala kelengkapan berkebun, anak-anak pokok, perabot taman, landskap  serta seni kraf.

Seama 9 hari pesta ini berlangsung, diselit juga aktiviti gubahan bunga, bengkel berkebun, persembahan artis , pertandingan fotografi serta pertandingan cat air serta seni kraf. Permandangan yang sangat cantik pasti memukau dan mengubah persepsi negatif bunga kepada pelawat yang tidak meminati bunga-bungaan seperti saya. Sejujurnya saya jatuh hati dalam bidang tanam menanam bunga ni. Rasanya seperti nak juga beli anak-anak pokok tetapi terpaksa dibatalkan memandangkan kereta diletakkan sejauh 1 km dari tempat pameran.Sesiapa yang meminati fotografi juga patut mengambil peluang ini untuk merakamkan permandangan indah flora di samping menambah ilmu pengetahuan dalam bidang berkebun.
Gubahan yang mendapat tempat pertama


Memang berbaloi melawat pesta Floria ini. Ianya pasti akan menjadi acara tahunan yang ditunggu-tunggu oleh semua peminat bunga di Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan