Ahad, 22 Jun 2014

Kempen Kenali Ubat Anda


Teks : Munirah Abdul Hamid
Rujukan : Pamplet HKL

Assalamualaikum kepada semua pembaca.

Hari ini saya membawa anak-anak menemani adik bongsu yang bekerja sebagai Pegawai Farmasi di Hospital Kuala Lumpur ke Taman Tasik Titiwangsa untuk bersama-sama menjayakan kempen Kenali Ubat Anda anjuran Jabatan Farmasi,HKL.

Pelbagai acara diadakan seperti pameran ubat-ubatan, peraduan mewarna,peraduan mencari harta karun dan macam-macam lagi. Banyak juga ilmu baru mngenai ubat didapati di sini. Mari saya kongsikan bersama-sama pembaca.

Ubat didefinasikan sebagai bahan kimia untuk mencegah, mengawal dan merawat penyakit. Terbahagi kepada 2 iaitu ubat am yang boleh kedai farmasi atau kedai ubat seperti vitamin. Yang kedua ubat terkawal dengan preskripsi seperti ubat darah tinggi dan ubat terkawal tanpa preskripsi seperti krim dan ubat batuk.

5 konsep utama betul, 5B iaitu:-
  1. Pengguna ubat yang betul
  2. Ubat yang betul
  3. Dos yang betul
  4. Cara pengambilan ubat yang betul
  5. Masa yang betul
2 cara untuk mengenali ketulenan ubat ialah melalui nombor pendaftaran 8 digit diikuti dengan abjad dan semua ubat mempunyi hologram meditag yang disahkan olek Kementerian Kesihatan. Butiran yang perlu ada pada label ubat seperti nama ubat, tarikh ubat dibekalkan, arahan cara pengambilan, nama pembekal ubat, nama pesakit dan no rujukan pesakit. Selain itu deskripsi ubat seperti jenama,nama generik , dos, kegunaan ubat,cara penyimpanan, nombor kelompok, tarikh dibuat, tarikh luput dan nombor pendaftaran yang diluluskan.

Selain itu, Jabatan Farmasi juga mahu memperkenalkan kepada pengguna 2 perkhidmatan terbaru mereka. SMART(Sitem Mendispen Secara Temujanji) iaitu perkhidmatan yang ditawarkan kepada pesakit dengan preskripsi melebihi 2 bulan agar dapat mengambil bekalan susulan tanpa menunggu lama. Ubat Melalui Pos pula adalah perkhidmatan pembekalan ubat susulan melalui PosLaju ke seluruh Malaysia.

Pada pendapat saya kempen ini memang sangat bagus untuk memupuk kesedaran pengguna tentang ubat-ubatan. Itu sahaja coretan saya untuk hari ini.Moga bermanfaat untuk semua.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan