Selasa, 24 Jun 2014

Marhaban Ya Ramadhan

Teks : Munirah Abdul Hamid
Lokasi : Surau BW, Menara Takaful Malaysia
Penceramah : Ustazah Fadilah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Bertemu kita lagi hari ini. Cuaca di luar berjerebu di samping tahap kepanasan menambah kehangatan petang. Entri kali ingin saya kongsikan tazkirah yang saya hadiri Jumaat lepas. Tazkirah dianjurkan oleh pihak BIMBING Takaful Malaysia bagi muslimah mengisi masa rehat selama 2 jam.

Di antara pengisian yang dapat saya rumuskan untuk dikongsi bersama. Apakah persiapan kita sebelum memasuki bulan Ramadhan?

  • Bertaubat kepada Allah di atas segala dosa-dosa yang telah kita lakukan.Bulan Ramadhan adalah bulan pengampunan yang mana Allah akan ampunkan semua dosa kecuali dosa syirik.
  • Dosa sesama manusia juga harus dibersihkan dengan cara memohon kemaafan kepada ibu bapa, keluarga, suami isteri dan juga rakan sepejabat.Jika dapat kemaafan sesama manusia, kita akan dapat memfokuskan membersihkan dosa dengan Allah sahaja.
  • Bercadang atau berazam untuk khatam Al Quran. Ianya boleh dimulakan sekarang tanpa menunggu masuknya Ramadhan. Setiap hari baca 2 mukasurat sebelum dan selepas sembahyang 5 waktu, insyaallah berjaya.
  • Perlu tingkatkan bekalan ilmu dalam bab puasa. Contohnya hukum fekah berkaitan Ramadhan. Maksimum hari berpuasa 30 hari dan minimum 29 hari. Jika si A mula berpuasa di Malaysia dan ingin menyambut Hari Raya di Mekah.Puasa di Malaysia baru 28hari sedangkan di Mekah sudah 29 hari di mana esoknya penduduk Mekah sudah merayakan Aidil Fitri. Disebabkan si A baru berpuasa 28 hari dia dikehendaki merayakan Aidil Fitri seperti penduduk Mekah tetapi hendaklah mengqadakkan puasa 1 hari supaya dapat puasa minimum 29 hari seperti dikehendaki hukum fekah.
  • Niat puasa sebulan seperti mazhab Maliki. Tetapi menurut Mazhab Shafie boleh niat sebulan tetapi hendakah disertai niat pada tiap-tiap malam. Niat bukan sahaja pada lafaz tetapi juga perbuatan seperti mengunci jam untuk bangun sahur. 
Semoga kita dapat menambah ilmu di dada dan membuat persiapan seadaanya bagi menjejakkn kaki ke bulan Ramadhan.Di bawah saya kongsikan satu video menarik tentang Ramadhan. Selamat terhibur.....




Tiada ulasan:

Catat Ulasan