Isnin, 21 Julai 2014

Agar-Agar Santan

Teks :Munirah  Abdul  Hamid


Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua. Dah banyak hari saya bercuti dari mengepos entri. Banyak kerja di pejabat, projek baju raya yang masih belum siap lagi selain masalah kesihatan yang mengganggu. Banyak betul dugaan bulan puasa ni. 

Sabtu lepas 19 Julai adalah hari kelahiran suami tercinta yang ke 40. Tiadalah sambutan yang beria-ia cuma saya menjemput adik beradik meraikannya dengan mengadakan majlis iftar di rumah. Saya cuma memasak nasi dan ikan goreng selain agar-agar santan sebagai pencuci mulut.  Ada juga menempah sate sebagai menu tambahan kepada nasi goreng. Selebihnya dibawa serba sedikit oleh tetamu yang akhirnya terjadi juga lambakan makanan. Akhinya semua tetamu kena bawa balik makanan untuk mengelakkan pembaziran. 

Hari ini saya ingin kongsikan resepi agar-agar santan bersama pembaca. Selalunya saya agak fobia bila nak memasak agar-agar ni sebab selalu pembahagian yang jernih dan telur selalu tak jadi. Tapi hari ni cantik berseri agar-agar ni. Maaf ye  masuk bakul angkat sendiri.

Bahan - bahan :
1 bungkus agar-agar tali
4 cawan air( 1 cawan air daun pandan)
1 cawan gula 
Pewarna hijau
1 biji telur
1 kotak santan kelapa

Cara-cara:
  1. Masak agar-agar bersama air
  2. Setelah semua agar-agar hancur, masukkan gula
  3. Tambah pewarna hijau 
  4. Kisar telur dan santan bersama dan masukkan dalam adunan agar-agar tadi
  5. Masukkan dalam loyang kegemaran andadan sejukkan di dalam peti ais
Senang betul nak buat. Berbaloi rasaya dari beli agar-agar di pasar ramadhan yang memang indah khabar dari rupa. Selamat mencuba....

Salam sayang, Munirah Abdul Hamid



Tiada ulasan:

Catat Ulasan