Jumaat, 11 Julai 2014

Sikit-Sikit Lama-Lama Jadi Bukit

Teks : Munirah Abdul Hamid

Assalamualaikum semua pembaca. Jika pembaca mengikuti blog saya, ini adalah entri perkembangan jahitan baju raya anak-anak saya. Hari ni dah masuk 13 hari kita berpuasa, tapi satu baju pun belum siap lagi ni.  Encik husband pun dah sengih-sengih perli tengok kain-kain tu masih di atas meja. Lepas ke Jalan TAR hari tu saya telah memanggil tukang servis mesin jahit untuk menyelenggara mesin peninggalan arwah emak. Mesin jenama Singer ni sangat bagus kualitinya.Seingat saya dari saya kecil mesin ini telah wujud. Dengan mesin inilah saya menuntut ilmu jahit-menjahit.

Sebenarnya saya dah lama tidak menjahit. Biasanya kain dipotong oleh adik yang juga seorang tukang jahit dan saya akan menjahitnya. Tetapi kali ini saya belajar bagaimana mahu membuat pola dan memotong kain. Jadi hari ini saya dah menanam azam untuk berjaga malam dan menyiapkan kain baju peplum dan seluar baju melayu Muazzam.

Alhamdulillah dapat juga siapkan seluar, tetapi kain hanya dapat dicantum sahaja.Pinggang  tak boleh dipasang getah kerana saya terlupa mengambil ukuran pinggang anak-anak. Jadi esok sajalah saya siapkan kain - kain tersebut. Lagipun sekarang sudah 2 pagi, tak nak kerja ke esok cik Muni?

Pola baju masih belum dibuat lagi. Kena tunggu hujung minggu bertapa di rumah arwah emak menghadap cikgu. Sebagaimana saya belajar menulis di blog, sedikit-sedikit ilmu dikutip lama-lama insyaallah penuh ilmu di dada. Yang perlu kuat adalah semangat dan keazaman yang tinggi untuk mencapai apa yang diimpi.Moga bertemu lagi lain entri. Selamat malam.....
HAISIL JAHITAN MALAM NI


1 ulasan:

  1. Mama puji kandungan bagus, bahasa bagus. :)

    BalasPadam