Rabu, 30 Julai 2014

Selamat Hari Raya Aidil Fitri

Teks : Munirah Abdul Hamid

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua. Lama betul tidak mengepos entri dalam blog ini. Minggu terakhir Ramadhan disibukkan dengan urusan kerja di pejabat, almaklumlah nak bercuti panjang. Di rumah pula sibuk dengan projek baju raya yang masih belum siap dan projek mengemas rumah. Tup tap tup tap dah sampai pun hari lebaran yang dinanti.

Tahun ini tahun kedua hari kemenangan ini disambut tanpa emak tersayang. Sayu rasa hati mengenangkan arwah. Kali ini raya pertama disambut di rumah arwah di Ampang. Kebiasaannya sambutan dimulakan dengan menunaikan solat sunat Aidil Fitri. Alhamdulillah dapat saya tunaikan tanpa gangguan anak-anak yang ditinggalkan bersama makcik mereka. Selepas itu kami akan menjamu selera dengan memakan juadah raya seperti lemang, rendang ayam dan daging dan menu utama adalah soto. Kebiasaannya orang akan melawat kubur, tetapi tidak bagi kami untuk mengelakkan ramai orang. Kami telah ziarahi kubur sehari sebelum raya. Di pagi raya ini kami adik-  beradik berkumpul membaca surah yasin dan tahlil buat kedua-dua arwah. Dan aktiviti terakhir sesi fotografi bersama keluarga.

Pada petangnya baru saya berangkat ke rumah kakak ipar di Banting.  Kami menghabiskan satu malam di sana sebelum bertolak ke rumah seorang lagi kakak ipar di Bangi. Hmm penat tak terkata. Balik rumah terus berkemas hendak ke Pulau Pinang pula. Kami bertolak pukul 10.30 malam dan nasib baik keadaan trafik agak lengang. Alhamdulillah selamat sampai ke sini.

Nanti saya sambung cerita lagi. Di kesempatan ini saya ingin menyucapkan selamat hari raya aidil fitri dan menyusun jari memohon maaf jika ada tersalah tulis menghiris perasaan.

Salam sayang, Munirah Abdul Hamid


Tiada ulasan:

Catat Ulasan