Selasa, 15 Julai 2014

Puding Triafle

Teks : Munirah Abdul Hamid


Assalamualaikum dan selamat bertemu kembali. Hujung minggu ini agak sibuk dengan projek baju raya. Berkampung di rumah arwah emak sebab cikgunya merangkap adik tinggal di situ. Senang nak tanya kalau ada yang tak faham sebab ini kali pertama saya menjahit baju fesyen. Menu berbuka hari ini dibuat secara gotong-royong. Tugas saya menyediakan pencuci mulut iaitu puding triaffle.

Saya memang sukakan puding ini terutama bila dimakan sejuk. Macam makan aiskrim sahaja. Dipanggil triaffle kerana ada 3 lapisan iaitu kek gulung di bawah sekali , kastad di tengah dan buah-buahan beserta agar-agar di atas sekali. Kadang-kadang bila tiada kek gulung saya hanya buat 2 lapisan atas sahaja, pun sedap juga. Saya lebih suka menggunakan buah original berbanding resepi asal yang menggunakan buah dalam tin kerana saya boleh pilih buah yang saya suka. Bagi saya buah-buahan dalam tin selain diawet juga isinya yang tidak sekata iaitu buah yang murah banyak tetapi buah yang mahal boleh dikira dengan jari.

Hari ini hanya 3 jenis buah sahaja diguna iaitu buah naga, kiwi dan anggur. Saya juga menggunakan jeli kristal berperisa rasberi sebagai ganti agar-agar. Hmm tak tahulah macam mana rasanya sebab banyak buah yang masam. Sebab itu saya lebihkan gula sedikit di dalam kastad supaya rasanya seimbang. Di bawah ini saya sertakan resepi jika ada pembaca yang teringin mencuba.

1 gulung kek swiss roll
1 cawan tepung kastad
1/2 cawan gula
1 tin susu cair
1 tin air(guna tin susu cair)
1 bungkus agar-agar
1.2 liter air
1/2 cawan gula
Buah-buahan dalam tin

CARA-CARA
  1. Potong kek lapis dan susun dalam loyang atau bekas.
  2. Masak susu cair, air, gula dan tepung kastad di dalam periuk sehingga likat.
  3. Renjiskan air ke atas kek supaya mudah melekat bila adunan kastad diletakkan di atas kek.
  4. Susun buah-buahan ke aats adunan kastad dan diakhiri dengan lapisan aga-agar.
  5. Sejukkan dan boleh dihidangkan.
Selamat mencuba....

Salam sayang, Munirah Abdul Hamid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan