Selasa, 2 September 2014

Char Koay Teow

Teks : Munirah Abdul Hamid

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua. Hari ni saya nak cerita pasal koay teow. Koay teow merupakan makanan kegemaran saya tak kira dimasak sebagai koay teow goreng, char koay teow mahupun koay teow kungfu. Koay teow juga boleh dibuat sebagai ganti untuk nasi jika dah bosan makan nasi hari-hari.

Hari ni suami membawa kami anak beranak makan di Sany Char Koay Teow yang terletak bersebelahan dengan Istana Budaya, Jalan Tun Razak. Sampai sahaja di sana ramai orang sedang menunggu giliran. Pada pandangan pertama saya berdasarkan meja yang penuh malah ada yang sanggup berdiri menantikan meja kosong, sudah pasti sedap ni. Memang tepat telahan saya, memang sedap. Hinggakan anak-anak tidak mahu makan nasi goreng cina yang dipesan untuk mereka tetapi mereka telah menghabiskan char koay teow yang dipesan untuk saya. Cik suami pun pesan lagi sepinggan tetapi kena tunggu hampir setengah jam baru dapat. Takpe menunggu asalkan dapat menikmati juadah yanf sedap ini.

Char koay teow

Di sini saya ingin kongsikan resepi untuk membuat char koay teow. Pes ini boleh dibuat dalam kuantiti yang besar dan disimpan di dalam peti ais. Jika dah ada stok nak masak bila-bila pun boleh.Kan dapat jimat masa.

Bahan-bahan (2 orang):-
Paste
200 gm udang
250ml air
4 ulas bawang putih diketuk
6 sb sos tiram
3 sk kicap pekat
3 sk kicap manis
1 sk petis udang
2 sb patinikan bilis/pati udang
2 sk garam
1 sk gula

Mee
300 gm koay teow
1 sb cili boh
Kerang
Sedikit kucai dan taugeh

Cara-cara:-

  1. UNTUK PASTE-Rebus udang denagn air. Bila udang hampir masak, toskan air rebusan dan disimpan.
  2. Semua bahan untuk pes dicampur dengan air rebusan udang tadi.Reneh hingga pekat dan tutp api. Bila dah sejuk bolehlah disimpan dalam peti ais.
  3. UnTUK MEE -Tumis cili boh hingga garing. Masukkan 4 sb pes tadi.
  4. Tambahlah udang dan kerang.Tambah air dalam 1/2 cawan
  5. Bila dah mendidih, masukkan koay teow, kucai dan taugeh. Kacau rata dan masukkan telur.
  6. Kacau lagi dan bolehlah dihidangkan.
Selamat mencuba, 

Salam.sayang, Munirah Abdul Hamid







Tiada ulasan:

Catat Ulasan