Isnin, 1 September 2014

Donut Pintal

Teks : Munirah Abdul Hamid


Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua pembaca. Hari ini saya ingin berkongsi satu resepi donat yang menarik dari segi bentuk dan juga adunannya. Bentuknya seperti dipintal dan adunannya juga berbeza dari resepi donat yang biasa saya buat. Dan hasilnya seperti di atas. Tetapi saya minta maaflah kerana bentuknya sepatutnya seperti dipintal tetapi donat saya dah bentuk bunga pula. Tapi ok juga yang penting teksturnya lembut dan inilah resepi yang saya cari selama ini. Tak rugi tau mencuba, cuma bahagian pintal memintal tu yang perlu latihan lagi. Bak kata omputeh"Practice Make Perfect".

Bahan-bahan:-
5 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan air suam
1 sudu kecil garam
3 sb susu pekat manis
2 sb gula
1 biji telur
1 peket mauripan
1 sb ovelet
1 sb serbuk penaik
1 sb shortening
2 sb marjerin

Cara-caranya:-
  1. Satukan tepung gandum yang telah diayak bersama mauripan, ovelet, serbuk penaik, shortening dan marjerin. Gaul rata hingga menjadi seperti serbuk roti. 
  2. Dalam bekas lain campurkan air suam bersama gula, susu dan garam.
  3. Setelah semua larut, masukkan air larutan ke dalam adunan tepung secara sedikit-sedikit sehingga menjadi doh. Rehatkan adunan selama setengah jam sehingga adunan menjadi ringan.
  4. Tumbuk sedikit adunan untuk mengeluarkan angin dan bolehlah mula memintal. Setelah adunan naik bolehlah digoreng hingga kekuningan.
  5. Salut donat dengan gula halus dan bolehlah dihidangkan.
Selamat mencuba....

Salam sayang, Munirah Abdul Hamid


Tiada ulasan:

Catat Ulasan