Sabtu, 20 September 2014

Pengalaman Membeli Belah Secara Online

Teks :Munirah Abdul Hamid


Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua pembaca budiman. Hari ni nukilan berkisar pengalaman saya membeli belah secara online. Tak dinafikan perasaan cuak tu memang ada semasa melakukan transaksi. Di antaranya,betul ke penjual ni wujud? Silap-silap barang tak sampai.Macam mana pula dengan kualiti barang yang akan diterima? Kalau tak elok redho jelah sebab dah bayar.

Barang pertama yang dibeli adalah pemerah susu Avent. Sewaktu anak kedua, saya baru terdedah dengan ilmu penyusuan susu badan. Ingat lagi masa tu baru masuk kerja selepas habis cuti bersalin. Kebetulan pula saya baru berpindah lokasi kerja. Rupanya ramai rakan seangkatan yang menyusukan badan secara ekslusif. Saya pun teringin juga, tetapi nak beli pemerah susu yang baru agak mahal dan saya pun tak pasti boleh ke susu badan ni melimpah ruah. Saya pun ambil keputusan cari yang terpakai sahaja. Melalui laman web susuibu.com,saya bertemu dangan penjual itu. Siap beli sekali tempat menseteril botol susu.

Setelah berjaya mengempam manual, jari ni gatal nak beli pam susu elektrik pula. Bukan apa, bila pakai manual kena memerah di surau, bos pun dah jeling-jeliang. Yang menariknya beli onlne ni kita boleh survey harga dan bandingkan yang mana murah tanpa perlu menghabiskan masa, tenaga, petrol dan bayaran letak kereta. Bnayak kedai online yang membuat jualamn murah.Dan yang penting bila beli barang elektrik, pastikan ia ada jaminan dan perkhidmatan selepas jualan.

Saya ada juga membeli baju secara online. Tetapi walaupun ada ukuran diletakkan supaya kita boleh memilih saiz yang bersesuaian, kadang-kadang tak puas hati juga sebab design baju itu juga merupakan faktor selesa atau tidak baju tersebut. Selain itu, warna juga tidak sama seperti di dalam web, mungkin disebabkan teknik pengeditan gambar yang membuatkan baju itu indah khabar dari rupa. Kualiti kain juga kadang-kadang berbeza dengan apa yang dijanjikan. Disebabkan itu saya tidak suka membeli baju secara online.

Akhir-akhir ini, sejak aktif bermuka buku, saya lebih terdedah  kepada ujian membeli secara online. Pengalaman ditipu ada juga. Saya dijanjikan barangan percuma bila membeli acuan kuih tersebut. Tetapi bila sampai takde pun barang percuma yang dijanjikan. Bila ditanya, boleh pula penjual tu mengatakan yang barang itu dibalut oleh suaminya dan membuat alasan suaminya terlupa. Nasib baik dia minta maaf tetapi agak terkilan juga.Selain itu ada juga pesanan yang dibuat tak sampai-sampai sehingga saya terpaksa mengugut penjual untuk memulangkan wang saya. Akhirnya barang sampai tetapi warna pula berbeza.Malas nak bertekak nanti kalau dipulangkan  entah berapa lama lagi barang gantian nak sampai.

Selain itu, saya juga ada membeli barang di Lazada.com. Memang menarik kerana response dan penghantaran yang cepat. Web tersebut mempunyai sistem yang canggih di mana pembeli akan dimaklumkan pengesahan pesanan, makluman nombor pesanan dan bila barang akan dihantar melalui emel dan juga sms. Selain itu ada 3 cara bayaran iaitu tunai semasa pembayaran, kredit kad dan pemindahan wang. Terdapat juga jaminan barang diganti jika terdapat kerosakan. Dan yang paling menarik perkhidmatan khidmat pelanggannya yang mesra pengguna dan tiada caj penghantaran! Bagi saya ini yang paling menarik sebab biasanya belian secara online pasti ada caj bayaran paling kurang RM6. Siap simpan lagi applicationnya dalam telefon, saja nak jamu mata, kalau iman tak kuat habislah duit dalam akaun.

Memang ada baik buruknya belian secara online ni. Terpulanglah pada kita untuk menilainya. Pengalaman sebagai pembeli online sudah banyak, tetapi sebagai penjual online masih belum ada. Sebab itu saya menyertai kumpulan ABDR supaya dapat diberi tunjuk ajar  untuk menjana pendapatan. Insyallah doakan impian sya ini termakbul juga satu hari nanti.

Salam sayang, 
Munirah Abdul Hamid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan