Isnin, 1 September 2014

Di Sini Lahirnya Sebuah Cinta

Teks : Munirah Abdul Hamid


Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua pembaca. Tahun ini genap negara Malaysia tercinta menyambut kemerdekaannya yang ke 57. Ini bermakna sudah 57 tahun kita bebas dari dijajah oleh penjajah seperti Belanda, Jepun dan British. Anak muda sekarang termasuk saya harus bersyukur dengan nikmat kemerdekaan ini di mana kita bebas bergerak di negara sendiri, tanpa ada huru hara dan perbalahan walaupun penduduk Malaysia berbilang bangsa. 

Tahun ini saya berpeluang membawa anak-anak  saya ke Dataran Merdeka untuk menyaksikan sambutan Hari Kemerdekaan secara langsung. Bukan untuk mereka sahaja, tetapi untuk diri saya kerana  saya tidak pernah menghadirinya walaupun tinggal bersempadan dengan Kuala Lumpur. Hanya sekadar menontonnya dari kaca tv sahaja. Maklumlah orang ramai sudah pasti. Diharap dapat membina semangat patriotisme dalam diri anak-anak. Walau bagaimanpun saya hanya dapat menyaksikan perbarisan sahaja kerana kiri dan kanan jalan sudah dipenuhi penonton. Segala acara di Dataran Merdeka hanya dapat disaksikan di layar besar yang dipasang di tepi jalan. Balik dari menyaksikan perbarisan, Inas Safia dengan megah berkata " Ummi, besar nanti kita nak jadi askarlah, hebat betullah askar tadi". Sambutan tetap meriah walaupun acara tahunan seperti tembakan bunga api dibatalkan atas sebab memperingati nasib malang yang menimpa MH370 dan MH17.

Kemerdekaan ini haruslah dijaga dengan baik supaya ianya tidak hilang. Merdeka bukan sekadar fizikal tetapi dari segi spiritual juga perlukan suntikan semangat cintakan negara. Yang membimbangkan kita adalah fikiran dan budaya hidup yang masih dijajah. Lihat sahaja peristiwa Parti Bogel di Pulau Pinang dan peristiwa pengantin bergambar separuh bogel di Ipoh. Inikah yang dinamakan merdeka?Mereka ini seperti manusia yang tidak bertamadun bila melampau melangkaui batas susila dan adat tempatan. 

Saya berdoa moga kemerdekaan ini dapat dipelihara  di mana kita bukan sahaja bebas dari dijajah, tetapi bebas juga dari penjajahan minda, budaya, sosia ekonomi dan segala aspek kehidupan kita. Selamat hari merdeka....


Salam Sayang, Munirah Abdul hamid



Tiada ulasan:

Catat Ulasan